A JÁTÉK JELLEMZŐI: A játék célja az, hogy a játékosok a háló fölött az ellenfél
játékmezejére juttassák a labdát, illetve hogy az ellenfél ugyanezen szándékát megakadályozzák.
A játékos létszám: 6 fő.
Egy csapat maximum három érintéssel kell, hogy visszajátssza a labdát. A csapat labdaérintései
közé a nem szándékos labdaérintések is beleszámítanak. A sánc érintése nem számít a csapat
érintései közé, tehát sáncérintés után a csapatnak még három érintésre van joga ahhoz, hogy
visszajátssza a labdát. A sánc utáni első érintést bármelyik játékos végezheti, beleértve azt is, aki a
sánc során érintette a labdát.
Egy csapat pontot szerez, ha az ellenfél hibát követ el, vagy ha az ellenfél térfelén a talajra
juttatja a labdát (a határoló vonalat érintő labda is bent van).
Ha a labdamenetet a nyitást fogadó csapat nyeri, az elnyeri a nyitás jogát és pontot kap, valamint
játékosai az óramutató járásával egyező irányban egy helyet forognak.
A háló fölött áthaladó labda – a nyitás is - érintheti a hálót. A hálóba került labda megjátszható a
három csapatérintésen belül.
MÉRETEK: A pálya négyszög alakú 18x9 m-es terület. A női csapatok hálómagassága: 224 cm,
a férfiaké: 243 cm. A támadóvonal a hálótól 3 méterre van és azzal párhuzamos.
A LABDAÉRINTÉS JELLEMZŐI: A labda a test bármely részét érintheti. A labdát elpattanóan
kell érinteni és nem szabad megfogni és/vagy dobni. Egy játékos nem érintheti a labdát kétszer
egymás után. A labda a határvonalakon kívül is megjátszható.
A NYITÁS VÉGREHAJTÁSA: A játékvezetői sípjel után már nem lehet leütni a labdát és 8 másodpercen belül el kell végezni a nyitást. A nyitó játékos - az alapvonal mögül bárhonnan - a labdát
megütve a háló fölött az ellenfélhez juttatja. A kézből feldobott, vagy elengedett labdát egy kézzel,
vagy a kar bármelyik részével kell megütni. A labdát csak egyszer lehet feldobni. A nyitó érintés
pillanatában, vagy a felugorva végrehajtott nyitásnál az elrugaszkodáskor a nyitó játékos nem
érintheti a pályát és az alapvonalat sem. A nyitást sáncolni és letámadni tilos!
Ha a nyitó csapat megnyeri a labdamenetet, az a játékos (vagy a cserejátékosa), aki előzőleg nyitott,
újra nyit. Ha fogadó csapat nyeri a labdamenetet, pontot kap és elnyeri a nyitás jogát, mielőtt nyitna,
forog az óra mutató járásával megegyezően. Az a játékos köteles nyitni, aki a jobb első helyről a
jobb hátsó helyre forgott.
A LABDA "KINT" VAN HA:
- a labdának az a része, amely érinti a talajt, teljesen kívül van a határoló vonalakon,
- a játékmezőn kívüli tárgyat, a mennyezetet, vagy a játékban részt nem vevő személyt érint,
- az antennákat, a feszítő kábeleket, a hálótartó oszlopokat, vagy magát a hálót érinti az oldalszalagokon kívül;
- teljes terjedelmével áthalad a háló alatt.
A SÁNCOLÁS: A sáncolás a hálóhoz közel álló játékosoknak az a cselekedete, amellyel az
ellentérfélből érkező labdának a háló felső szintjénél magasabbra felnyúlva útját állják. A sánc
során a játékos kezével és karjával átnyúlhat a háló felett, feltéve, ha ezzel nem akadályozza az
ellenfél játékát. Ezért tilos a hálón átnyúlva megérinteni a labdát, amíg az ellenfél nem fejezte be
támadóérintését. Csak első sorköteles játékos sáncolhat.
A játékos támadóérintése (leütése) után átnyúlhat kezével a háló fölött feltéve, ha a labdaérintés a
saját térfélben történt.
ÁTHATOLÁS A HÁLÓ ALATT: Az ellenmezőbe hatolás a középvonal felett:
a láb (lábak) járófelülete vagy a kéz (kezek) érintheti az ellenmezőt, feltéve, ha az áthatoló láb(ak)
vagy kéz (kezek) egy kis része még érinti(k) a középvonalat vagy fölötte van(nak).
A játékosok az ellenfél kifutójába hatolhatnak, feltéve, ha ezzel nem akadályozzák az ellenfelet
játékában.
A HÁLÓ ÉRINTÉSE: A háló, vagy az antenna megérintése hiba. Nem számít hibának, ha a hálóba
küldött labda következményeként a háló megérint egy ellenfelet.
FORGÁSRENDET a csapatok kezdő állásrendje határozza meg és az egész játszma alatt be kell
tartani. Első sorköteles játékosok: a háló előtt álló három játékos. Hátsó sorköteles játékos: a
második sorban álló három játékos. A nyitóérintésig a hátsó sorköteles játékosoknak távolabb kell
állniuk a hálótól, mint az első sorkötelesek és oldalirányban sem cserélhetik fel helyeiket, mert
állásrendi hibát követnek el és pontot kap az ellenfél.
A nyitóérintés után a soron belül lehet cserélni a labdamenet végéig, majd újra vissza kell állni az
eredeti állásrendbe. A hátsó sorkötelesek nem sáncolhatnak és a 3 méteres vonalon belülről,
támadóütést nem üthetnek, tehát az ütés pillanatában a labda a háló szintjénél nem lehet
magasabban (nem üthet felugrásból).
A MÉRKŐZÉS MEGNYERÉSE: A mérkőzést az a csapat nyeri, amelyik három játszmát nyer.
Egy játszma 25 pontig tart és két pont különbséggel kell megnyerni.
A döntő (5.) játszmát 15 pontig, legalább 2 pont különbségig kell játszani. 3>