A Forma–1 története:
A kezdetek (1940-es – 1950-es évek)
A Forma–1 (vagy Formula One) a motorsportok királykategóriája, amelyet a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) irányít. A világbajnokságot először 1950-ben rendezték meg, az első versenyt pedig Silverstone-ban, az Egyesült Királyságban tartották.
Az első világbajnok az olasz Giuseppe Farina lett, aki egy Alfa Romeóval versenyzett.
Az Aranykor, az 1960-as – 1970-es évek:
– Ez az időszak a technikai fejlődés és a legendás versenyzők kora volt:
Jim Clark, Jackie Stewart, Niki Lauda és Emerson Fittipaldi neve fémjelzi ezt a korszakot.
Megjelentek az első nagy tervezőzsenik, mint például Colin Chapman a Lotus csapatnál.
Az autók egyre aerodinamikusabbá váltak, és megjelentek a szárnyak, valamint a slick gumik.
A biztonság kezdett egyre fontosabbá válni, főként a halálos balesetek (pl. Jochen Rindt) hatására.
1980-as évek: – A turbók és technológia kora:
Ebben az évtizedben a turbómotorok domináltak – Renault, Ferrari és Honda is kiemelkedett.
Versenyzőlegendák: Alain Prost, Nelson Piquet, Ayrton Senna és Nigel Mansell.
A McLaren és Williams csapatok uralták a mezőnyt.
Ayrton Senna és Alain Prost rivalizálása a sportág egyik legismertebb fejezete lett.
1990-es évek. – Schumacher és a dominancia kezdete:
Michael Schumacher a Benettonnal, majd a Ferrarival uralta az évtized második felét.
A Ferrari évtizedes bajnoki szünet után Schumacherrel tért vissza a csúcsra.
Megjelentek új gyártók, mint a Sauber, Stewart (később Red Bull) és a Jordan.
2000-es évek: – Ferrari és Schumacher aranykora:
Michael Schumacher 2000 és 2004 között öt egymást követő világbajnoki címet nyert.
A szabályok változni kezdtek, hogy korlátozzák a dominanciát és növeljék a verseny izgalmát.
2005-ben és 2006-ban a Renault és Fernando Alonso lettek a bajnokok, megtörve a Ferrari egyeduralmát.
2010-es évek: – Red Bull és Mercedes korszaka
2010–2013: Sebastian Vettel és a Red Bull Racing dominanciája (4 világbajnoki cím zsinórban).
2014-től kezdődően Mercedes-AMG Petronas vált uralkodó csapattá a hibridmotoros korszak bevezetésével.
Lewis Hamilton 6 világbajnoki címet nyert a Mercedes színeiben (összesen 7-et, Schumacherrel holtversenyben).
A technológia csúcspontjára ért: hibrid erőforrások, energia-visszanyerő rendszerek (ERS/KERS), fejlett aerodinamika.
2020-as évek: – Új korszak és szabályváltozások
2021: Max Verstappen (Red Bull) megnyerte első világbajnoki címét, szoros küzdelemben Hamiltonnal.
2022-ben új szabályrendszer lépett életbe, amely a versenyzés javítását célozta: ground effect, egyszerűbb aerodinamika, 18 colos kerekek.
A Red Bull és Verstappen dominanciája folytatódik 2023-tól – Verstappen több rekordot is megdöntött (pl. legtöbb győzelem egy szezonban).
2024-ben is a Red Bull maradt a legerősebb csapat, de egyre erősebb a konkurencia (Ferrari, McLaren, Mercedes).
Érdekességek
Legtöbb világbajnoki cím: Lewis Hamilton és Michael Schumacher (7–7).
Legtöbb futamgyőzelem: Lewis Hamilton.
Leghosszabb pálya: Spa-Francorchamps (Belgium).
Legtöbb konstruktőri bajnoki cím: Ferrari.
Ha szeretnéd, készíthetek egy részletesebb idővonalat, vagy írok külön a magyar vonatkozásokról (pl. Baumgartner Zsolt, Mészáros Lőrinc F1-es érdekeltségei stb.). Szívesen csinálok idővonalas infografikát vagy összehasonlító táblázatot is.
Drivers