EFOP-3.3.5-17-2017-00010 azonosítószámú projekt
Kopogtass! – nyári tematikus hét az iskolában
Iskolánkban a 2017/2018-as tanév végén az EFOP – 3.3.5-17-2017-00010 azonosítószámú „Százszorszép bokréta” című projekt keretein belül az első évfolyamos tanulók Környezetvédelem, természetismeret, tudatos fogyasztói magatartás című modulján, 2018.06.18-22-ig tematikus héten vehettek részt, melynek központi témája a fa, mint élő és élettelen dolog megismerése volt. A program során 31 kisdiák részére biztosítottunk színvonalas programokat és teljes napi ellátást nemcsak az iskola kapuin belül, hanem külsős helyszíneken is.
A hét első napján kialakított pihenőszoba már kora reggel óta várta a gyerekeket, kuckókkal, játékokkal. Hétfő délelőtt egy városi séta közben a település nevezetes látnivalóról gyűjtöttek információkat a tanulók, miközben a városban lévő jellegzetes fákat is megfigyelték. Délután kézműves foglakozáson faformákat festettek. A keddi napon, Elmúlás-újjászületés programon testközelből is megismertük a fákat, megöleltük, törzsükről mintát készítettünk, élőlényeket illetve nyomaikat kerestük a fákon. Interaktív foglalkozáson több szempont alapján is kijelentettük, hogy fák nélkül nagyan nehéz lenne az élet a Földön. Szerdán kimozdulós napot tartottunk, ahol először a Martfű Városi Könyvtár várt minket szeretettel és a témához kapcsolódó mesével, dalokkal színesítették a programunkat. Délután a vadregényes Tisza part felfedezésére indultak a kis kalandvágyók. Csütörtökön egy újabb szempont szerint közelítettük meg a fát, az Évgyűrűk foglalkozáson. Mi készül belőle, mire lehet használni, milyen tulajdonságai vannak, és sok-sok év múlva mivé alakul át? A délelőtt folyamán kísérletekkel, interaktív feladatokkal kerestük az előző kérdésekre a válaszokat. Természetesen a nap folyamán több alkalommal is szabadon játszhattak a gyerekek, labdáztak, rollereztek, vagy éppen a tanítónénikkel új játékokat tanultak. Pénteken az esős idő kicsit felülírta a terveket, de egy utolsó sorversenyen még megméretteték magukat a gyerekek, mielőtt a programzárással véget nem ért ez a hét. A gyerekek lelkesedése, érdeklődése és aktív részvétele mind azt eredményezte, hogy egy kellemes, jó hangulatú, mindazonáltal tartalmilag is egy nagyon gazdag tematikus hetet sikerült összeállítanunk. Megköszönve a munkájukat elismerő oklevelet és apró tárgyjutalmakat vihettek haza.
Az idei év tapasztalatait összegyűjtve, programjainkat kibővítve a jövő tanév végén is várjuk az első évfolyamos diákokat egy hasonló tematikájú hétre
Képek a tematikus hétről…
Játsszunk együtt! – avagy mozgásos együttműködő játékok:
/Közlekedés, KRESZ, Sport, egészségnevelés/
Június 18-22-ig az iskolánk által nyert pályázat keretein belül lehetőség nyílt a 2. évfolyamos tanulóinknak, hogy részt vegyenek egy egyhetes közösségformáló csapatmunkában, amelynek legfőbb célja, hogy a gyerekek jól érezzék magukat, miközben képességeik fejlődjenek, és a sok játékon keresztül együttműködő csoporttá kovácsolódjanak.
A hét során 12 pedagógus kolléga foglalkozott a gyerekekkel, akik előre megterezett, színes, izgalmas, játékos tevékenykedtetéssel igyekeztek az együttjátszás örömére rávilágítani a tanulókat. Célunkat elértük, a hét végére igazi kis csapattá alakultunk.
Hétfő reggel egy otthonos kuckóvá alakított teremben vártuk a gyerekeket, ahol a korán érkezők pihenni, a később érkezők beszélgetni, társas játékozni tudtak, amíg mindenki meg nem érkezett. A reggeli után elkezdődött a közös játék.
Hétfőn ismerkedős játékokkal indult a nap, elkészítettük a ’Nagy Játékos Könyvet ’, amelybe legfőbb élményeiket írhatták, rajzolhatták a gyerekek. Ezt követően a tornateremben a Dzsungel Könyvéből a ’ Farkasok dala’ című zenére táncot tanultunk. Jó volt együtt megélni a mozgás örömét. Ezt követően kis játékokkal folytattuk a délelőttöt. Ezek között többek között szerepeltek ’ Moszkító ’, ’Keveredj , -állj meg , csoportosulj!’ , Pacsipár ’, ’ Sétáljunk így is, – úgy is’ ! című játékok .
Kedden csapatjátékokkal ismerkedtünk meg: Hajóskapitány, Halászfogó, Páros fogó, Menjünk a malomba! Pontszerző. Később közlekedési-ismereteket sajátítottak el mesébe ágyazottan.
Szerdán kimozdulós nap volt, melynek délelőttjét az uszodában töltöttük, délután pedig a biztonságos közlekedés szabályaival ismerkedtek meg a gyerekek ismeretterjesztő kisfilm, illetve közlekedési társasjáték segítségével. Lerajzolták hogyan lehetne gazdaságosan, biztonságosan és környezettudatosan közlekedni. Végül papír hajócskákat hajtogattak, amelyet a Tiszához kisétálva vízre is bocsátottak.
A csütörtöki nap délelőttje a tornateremben akadálypálya felállításával nagymozgásos gyakorlatsorral kezdődött. A tanulók nagyon élvezték a különböző akadályok közötti futásokat, kerüléseket, mászásokat, ugrásokat. Ezt követően Védd a labdát! című csapatjátékot játszottunk. A játékban kellemesen elfáradtak a gyerekek, amit a ’ Varázslatos vízimalom’ című gyerek relaxációval próbáltunk enyhíteni.
Csütörtök délutánjának legnagyobb élménye az újonnan kapott rollerek kipróbálása volt. Az udvaron felállított bójasort minden gyerek ügyesen kerülgette. Jó volt nézni a pálya megtétele után az önbizalomtól derűs arcokat. Ezen a napon megtanultuk az ’ Elefánt, zsiráf, aranyhal’ című játékot és a ’ Plüssrabló ’ játék szabályaival is megismerkedtünk.
A pénteki napot a Kézműves Házban töltöttük, ahol megismerkedhettünk a mézeskalács készítésének, sütésének és díszítésének fortélyaival. A kisült meleg mézeskalácsokat jóízűen kóstolgatták a gyerekek, ajándékként haza is vihették a saját alkotásaikat. Sütés és díszítés közben megismerkedhettek a magyar népszokásokkal, hagyományokkal. A nap második felében a héten megismert kedvenc játékokból szemezgettünk és újrajátszottuk. Írtunk, rajzoltunk a Nagy Játékos Könyvbe, hogy maradandó emlék legyen az itt töltött élménydús hét. A tábort minden gyerek számára átnyújtott emléklap átadásával zártuk.
Hisszük és reméljük, hogy a mozgalmas és tartalmas hét minden kis nebuló számára maradandó élményt jelentett, és átélték és megtapasztalták, hogy JÁTSZANI JÓ!
Árvainé Stummer Éva
Képek:
Digitális nyár – Játék a programozás
A negyedik évfolyamos tanulók a „Százszorszép bokréta” projektben a „Digitális világ, tudatos médiahasználat, digitális alkotás” modulban „Játék a programozás – Scratch programozás (alapok)” tematikus hét eseményein vehettek részt. Tíz pedagógus és három diák segítő várta a gyerekeket.
Célunk az volt, hogy a gyerekek által oly sokat forgatott „okos eszközök” újabb, sokoldalúbb felhasználásával ismerkedjenek meg: kereső programok, képalkotó, képfeldolgozó, tájékozódást segítő, tervező és további alkalmazások. Játszva tanulják a programozás alapjait az egyszerűen irányítható robotokkal és lássák, hogy a programozás nagyon érdekes. A hét során 40 tanuló tette próbára az iskolai és saját, okos eszközei tudását, próbálta ki az új lehetőségeket.
Hétfőn az iskoláról, az udvarról készítettek térképet és fejlesztő, tábla- és társasjátékokkal játszottak. Kedden az iskolai és saját mobil eszközöket használva ismerkedtek Martfűvel, a város térképével, az utcák elhelyezkedésével. Utazásokat terveztek busszal, vonattal, gyalogosan. Fotókat készítettek magukról, egymásról és az elkészült alkotásokat egy közös tárba gyűjtötték.
Szerdán a Művelődési Központban megtekintették a martfűi hely- és ipartörténeti gyűjteményt, majd „szoborvadászaton” a város szobrait megkeresték, azokról fotókat készítettek. Délután a szobrokról készült, kinyomtatott képeket Martfű előző napon használt térképein elhelyezték. A számítógépekre mentett képekből fotó-montázsok készültek.
Csütörtökön megismerkedtek a padlórobotokkal –Bee-bot, Blue-Bot-, azok irányításával. Könnyebb és nehezebb pályákon mozgatták a robotokat, játszva készítették el első programjaikat. A napi programhoz alakult csapatok hat különböző pálya feladványának megoldásával mérték össze ügyességüket a problémamegoldásban. Pénteken, az Interneten folytatták a programozást online játékok egyre nehezebb feladatait megoldva. Délután megismerkedtek az iskola humanoid robotjával EdBottal is. A program zárásaként a megismert Kahoot alkalmazás segítségével adtak választ a hét eseményeire vonatkozó kérdésekre. Búcsúzóul elkészültek a hét élményeiről szóló szófelhők.
Képek:
hétfő | kedd | szerda | csütörtök | péntek |
Videók:
Nomád – Kaland
Iskolánk 19 – (5. évfolyamos) tanulója és 6 pedagógusa vehetett részt ebben a projektben. A 6 napos bentlakásos, nonformális és informális tanulásnak a cserkeszőlői Jurtatábor adott otthont.
Fontos szempont volt, hogy a pedagógusok által kidolgozott tartalmak és módszertan kreatív eszköztára és munkaformái hozzájáruljanak ahhoz, hogy a tanulás közösségi élménnyé váljon a gyermekek számára.
Közös munkánkat az „ERŐSSÉGEIM, MÁSOK ERŐSSÉGEI, és AMI MÉG ÉRTÉKES NEKÜNK” téma köré fontuk.
Nagyon sok közösségformáló, csapatépítő játékot játszottunk, mint pl. – csipeszfogó, vízhordás, egy lepedőnyi kéz, labdaszállítás, de feltettük azt a kérdést is, hogy „Kik vagyunk mi? Mi mozgat bennünket? ” de elkészítette minden jurta a csapatzászlóját is-, ami mind- mind hozzájárult a tanulók eredményességéhez, kompetenciáik fejlődéséhez, az esélykülönbségek mérséklődéséhez.
Vízi ügyességi és az „együttműködésnek ereje van” játékokkal készültük elő a nagy próbatételünkre az EVEZÉSRE, ÉS A KORMÁNYZÁS MEGTANULÁSÁRA, amiről büszkén mondhatom el, hogy minden résztvevőnek sikerült. Ezek után a kalandparkban már mindenkinek természetes volt az egymásra figyelés, összedolgozás.
A sátorállítás és az esti tűzrakás a nyársalással különleges élményt adott sok diáknak. Voltak, akik életükben most először próbálták mindezt.
Szabad programként a gyerekek nagy örömmel fogadták a strandolás és csúszdázás adta szabadságot.
Zárásként visszatekintettünk az eltelt hét élményeire, összegeztük az elvégzett munkát, amit mindannyian élményként éltünk meg. Elkészítettük élménytérképeinket, amit el is hoztunk magunkkal, hogy a faliújságon bárki megnézhesse, és mi is felidézhessük azokat az önfeledt pillanatokat.
Deme Judit
Százszorszép – Idegennyelv
Az utolsó csengőszóval általában kiürül az iskola, elcsendesedik a gyerekzsivajtól hangos épület. Ebben az évben azonban minden másként volt. A következő két hétben is benépesedett az alsó szint, hisz iskolánk megnyerte EFOP-3.3.5-17-2017-00010 azonosítószámú pályázatát.
Június 25-én a hatodik évfolyamos gyerekek érkeztek a nyelvi „táborba”. A téma, amelyet igyekeztünk körbejárni a „Településünk és környezetünk” volt. Ez a téma megfelelt a gyerekek életkori sajátosságainak, így nagyon aktívan vettek részt a változatos tevékenységekben. Először a célnyelvi országokkal ismerkedtek, sok mindent megtudhattak Nagy-Britanniáról, Kanadáról, Ausztráliáról és Új-Zélandról.
A második napon már saját környezetünkkel ismerkedtek, posztert készítettek a városunkról és készültek a másnapi városismereti vetélkedőre. Szerda reggel kicsit borongós volt az idő, így féltünk, hogy ez megakadályoz bennünket a felfedezésben, bár egy igazi „turista” a rossz időtől sem riad vissza. A délután már a hotel recepcióján talált bennünket, ahol a gyerekek leváltották az éppen szolgálatban lévőket, és ők maguk gyakorolták a kérdéseket. Sajnos a rossz idő délutánra megérkezett, így a strandolás nem úgy sikerült, ahogy szerettük volna.
Csütörtök délelőtt egy dokumentumfilmet láthattak az „Utam az iskolába” címmel. A gyerekek nagyon elcsodálkoztak és el is gondolkoztak azon, hogy milyen körülmények között élnek gyerekek a világ különböző részein, elsősorban Afrikában és Ázsiában. A film azt mutatta be, hogy sok gyermeknek milyen erőfeszítéseket kell tennie azért, hogy eljusson az iskolába és tanulhasson. A film után délután a gyerekek maguk is próbára tehették ügyességüket az akadálypályán, amit az udvaron állítottunk fel. Nagyon jó hangulatú és szoros küzdelem zajlott az angolosok és a németesek között. Nem is igazán tudtuk eldönteni ki a jobb… Nem is volt fontos.
Az utolsó napon a társasjáték készítése során a kreativitásuk mellett a héten tanult ismereteket is felhasználták. A nagyon ötletes játékkal aztán ők maguk is játszhattak, amit nagyon élveztek. A délután a gasztronómia jegyében telt, hisz a gyerekek először bevásároltak, természetesen idegen nyelven, majd a megvásárolt hozzávalókból szendvicseket illetve innivalókat készítettek, amit aztán jóízűen elfogyasztottak. Természetesen a bevitt kalóriákat le kellett dolgozni, így a nap hangos métázással zárult.
A résztvevő gyerekek „tetszési indexe” nagyot változott az első naphoz képest, és az elmondásuk alapján is jól érezték magukat és remélik, hogy lesz „ilyen” jövőre is.
Szántó Mária