A Mérési-Értékelési Rendszer nem akadálymentes PDF formátumban itt olvasható: |
Martfűi József Attila
Általános Iskola
5435 Martfű, Május 1. út 2.
Intézményi Egységkód: T080JA3901
Szolnoki Tankerületi Központ JA39
Vármegye: Jász-Nagykun-Szolnok
OM azonosító: 201511
Mérési-értékelési rendszer
Az értékelés „az iskolai élet mindennapjaihoz hozzátartozó történés, a tanárok munkájának ritmusát, a tanulóknak a tudáshoz, az iskolához, a tantárgyakhoz való viszonyát, az iskolai munka légkörét, a tanulók hangulatát befolyásoló jelenség is.” (Csapó, 2002, 45.)
A nevelőtestület az igazgató irányításával elkészített pedagógiai programjában fogalmazta meg az intézmény pedagógiai hitvallását, pedagógiai elveit, értékeit, céljait, és meghatározta a hozzá kapcsolódó feladatokat, eszközöket. Az intézmény az értékelés során azt vizsgálja, hogyan tudott megfelelni saját céljainak, azok megvalósításában hol tart.
Szükséges, hogy meg tudja mutatni iskolánk, milyen minőségben tanít és nevel, elemezni tudja sikereit és kudarcait, láthatóvá tudja tenni, hogy eléri céljait.
Az intézmény célja: A nevelési és oktatási szempontból eredményesen működő intézmény szolgáltatásai megfeleljenek az iskolahasználók számára. (Intézményi munkaterv)
Pedagógiai tevékenységünk célja mindazoknak az intellektuális és emberi – erkölcsi értékeknek a kialakítása tanítványainkban, amelyek birtokában úgy tudják egyéni boldogulásukat megteremteni, hogy az egyben a szűkebb és tágabb közösségük javát is szolgálja. (Pedagógiai program)
Iskolánk mérési- értékelési rendszerének fő célja:
- Az oktató-nevelő munkánk hatékonyságának növelése annak érdekében, hogy pontos információt kapjunk:
- a nevelés – oktatás folyamatának eredményességéről, mik az iskolai munkánk erősségei, fejlesztendő területei;
- tanulóink képességeiről és tantárgyi tudásáról;
- a pedagógusaink szakmai felkészültségéről;
- az iskolai munka feltételrendszerének alakulásáról;
- az iskolahasználók elégedettségéről, igényeiről.
- Nyújtson alapot a vezetés ellenőrző, elemző tevékenységéhez, a folyamatok azonosításához stratégiai céljainak kialakításához, a prioritások kijelöléséhez.
Az értékelés szerepe:
- A nevelési-oktatási célok elérése.
- A pedagógiai munka eredményességének, hatékonyságának folyamatos biztosítása olyan hatékony eszközrendszerrel, amely segíti a megbízható információk gyűjtését a tanulói, pedagógusi és az intézményi teljesítményekről a fejlesztés érdekében.
- Megbízható tanulói, pedagógusi és intézményi teljesítménymutatók gyűjtése.
- Az iskolával kapcsolatban álló partnerek /elsősorban a tanulók, a szülők, a fenntartó és a pedagógusok/ iskolánkkal szembeni igényeinek, elvárásainak teljesítése.
- Az iskola optimális működésének segítése, az iskola minőségének folyamatos kontrollálása, javítása.
Az intézményi szinten zajló értékelő tevékenység kiterjed
- a nevelés – oktatás folyamatának és eredményességének értékelésére;
- a tanulói teljesítmények, illetve a pedagógusok munkájának vizsgálatára;
- az iskolai munka feltételrendszerének alakulására;
- annak értékelésére, mennyire képes megfelelni a helyi szükségleteknek és elvárásoknak.
A mérési-értékelési rendszer folyamata
A mérési rendszer résztvevői és területei
Ki? | Kit? | Mit? | Mérési mód | Gyakoriság |
---|---|---|---|---|
Pedagógus | tanulót | Tantárgyi teljesítményt, magatartást, szorgalmat, egyéb feladat teljesítését | Diagnosztikus, formatív, szummatív | Folyamatos |
Nevelőtestület | Diákokat | Magatartás-szorgalom, közösségi munka | Minősítő | Folyamatos |
Nevelőtestület | Igazgatót | A vezető módszereit, valamint a megadott szempontok alapján a vezető teljesítményét, vezetői feladatait. | Elégedettségmérés a vezetői önértékelés során. | 2 évente |
Iskolavezetés | Diákot | Tanórai és tanórán kívüli teljesítményt | Minősítő, diagnosztizáló | Folyamatos |
Iskolavezetés | Pedagógust | A megadott szempont sor alapján a tanórai, tantárgyi és tanórán kívüli, módszertani munkát, felkészülést, eredményességet. | Óralátogatás, óramegbeszélés, kérdőívek, interjúk | Ellenőrzési terv alapján |
Iskolavezetés | Egyéb munkatársat | Munkaköri leírások ban foglaltak végrehajtása | tervezett és spontán megfigyelések | |
Iskolavezetés | Igazgatót | Vezetői kompetenciák mentén szakmai munka | dokumentum-elemzés, vezetőtársakkal készített interjú | 2 évente |
Igazgató | Az intézmény tevékenységét | Intézményműködés, partnerek elégedettsége | SWOT-analízis, elégedettségi kérdőívek, belső önértékelés | Szükség szerint, de legalább 2 évente |
Igazgató | Diákot | Tanulmányi és tanórán kívüli tevékenység | Megfigyelés, óralátogatás | Folyamatos |
Igazgató | Vezetőtársakat | Delegált feladatok végrehajtása | Megfigyelés, dokumentumelemzés | Folyamatos |
Igazgató | Pedagógusokat | együttműködés, adminisztráció, szakmai munka eredményessége, hatékonysága | Megfigyelés, óralátogatás, dokumentumelemzés | Ellenőrzési terv alapján |
Igazgató | Egyéb munkatársakat | Munkaköri leírásokban foglaltak végrehajtása | Megfigyelés | |
Munkaközösség-vezetők | Pedagógust | Tervezési dokumentáció, szakmai munka | Dokumentumelemzés, óralátogatás, óramegbeszélés | Tanév eleje, folyamatos, az ellenőrzési terv alapján |
Tanulók | Tanulót | Saját munkájukat és társaikat | Ön- és társértékelés | Folyamatos |
Szülők | Intézményt igazgatót |
Az elvárásoknak való megfelelést | elégedettségi kérdőívek | 2 évente a vezetői önértékelés során |
Belső önértékelési csoport | Az intézményt, az igazgató szakmai munkáját | A központi és helyi elvárásoknak való megfelelés | dokumentum-elemzés, kérdőívek, interjúk | 5 évente 2 évente |
Külső szakértő | Intézményt igazgatót |
Központi szempontsor alapján a helyi pedagógiai program megvalósulását, a vezető szakmai munkáját | dokumentum-elemzés, kérdőívek, interjúk, intézmény-látogatás | Oktatási Hivatal által meghatározott időpontban. |
A mérések-értékelések szintjei
Központi mérések
- Diagnosztikus fejlődésvizsgáló rendszer (Difer)
- Nemzeti Egységes Tanulói Fittségi Teszt
- Országos kompetenciamérés
- matematika
- szövegértés
- természettudomány
- idegen nyelv
- digitális próbamérés
- digitális kultúra
- történelem
- pályaorientációs mérés
Intézményi szintű mérések
Tudás-és képességszint mérése:
- tanév eleji bemeneti mérés
- félévi felmérés
- év végi felmérés
Elégedettségmérés (szülők, pedagógusok)
Fenntartói szintű mérés
- fenntartó által előírt diagnosztikus mérés
Speciális mérések
- Szegedi Tudomány-egyetem Oktatáselméleti Kutatócsoportjának „Diagnosztikus mérések fejlesztése” című felmérés-sorozata (e-Dia)
A mérések részleteit a Mérési háló tartalmazza.
Mérési eredmények feldolgozása
Feladat | Felelős | Módszer, eszköz | Határidő |
---|---|---|---|
A mérési eredmények ismertetése a szaktanárokkal | Intézményvezetés, munkaközösség-vezetők | Tájékoztatás, értekezlet | A mérés elvégzését követő 30 napon belül |
Az erősségek és fejlesztendő területek meghatározása | Megbeszélés, adatok gyűjtése, elemzés, megoldási javaslatok, megvalósítás tervezése | Adott tanév végéig | |
Stratégiai részcélok megfogalmazása, ezek megvalósításához szükséges feladatok, módszerek meghatározása | Szaktanárok, tanítók | mérést követő tanév szept. 30-ig | |
Munkaközösségek által megfogalmazott célkitűzések megvitatása tantestületi szinten | Nevelőtestület | Értekezlet | |
A célkitűzésekből származó aktuális feladatok beépítése a munkatervekbe, az intézkedési tervbe | Intézményvezetés, munkaközösség-vezetők | ||
A kitűzött feladatok megvalósulásának nyomon követése | Tematikus mérés | Folyamatosan | |
Az eredmények ismertetése a szaktanárokkal | Munkaközösségi értekezlet | Tanévzáró értekezlet |