Digitális kompetencia fejlesztése a 4.c osztályban – Hozd a saját eszközödet!

Ma már szinte minden gyereknek van mobiltelefonja, sokuknak akár drága okostelefonja, tabletje is. Ha a gyerekek hatékonyan használják a technika adta lehetőségeket szórakozásra, akkor miért is ne használhatnánk oktatásra is?

Napjainkban sokszor és sokat halljuk, emlegetjük a mai generációval kapcsolatban, hogy lusták, kevésbé motiváltak. Ehhez azonban hozzátartozik, hogy ők már teljesen más környezetben nőttek/nőnek fel, nem motiválatlanok, csak más módszerrel tudjuk az érdeklődésüket felkelteni. Ezért is fontos, minél nagyobb figyelmet fordítsunk a mobil eszközök oktatásba való bevonására.

Osztályunkban a digitális kompetencia fejlesztésére természetesen a SMART program volt az első, amit kipróbáltunk. (Szerencsés helyzetben van az osztályunk, interaktív tábla van a teremben.) Azonban gyakran felmerült az a kérdés, hogy az interaktív táblát miképpen lehetne valóban azzá tenni, és ne csak úgy, hogy a tanár, illetve az a pár diák keveredjen interakcióba vele, akit kihívok a táblához, hanem valóban közösen alkossunk meg egy táblaképet. Nos, erre például kiválóan alkalmas a Kahoot nevű alkalmazás.

A  Kahoot  tulajdonképpen egy online szavazóprogram, amely nem egy tantárgyspecifikus „dolog”, eredményesen alkalmazható szinte minden korosztályban szinte minden tantárgy tanításakor. Könnyen lehet használni ismétlésre, vagy új tananyag bevezetésére, összefoglalására, vagy akár vélemény nyilvánítására is.

A játékban kérdéseket teszünk fel, amire a diákok válaszolnak a saját gépükön. A helyes válaszokért pontokat kapnak és a legtöbb pontot elérők nevét láthatjuk kivetítve. Igazi motiváció a diákoknak, hogy a legjobbak között legyenek. (Az alkalmazás leírása a neten megtalálható.)
A Kahoot-tal először egy továbbképzésen találkoztam, amit utána gyorsan (hogy el ne felejtsem a tanultakat) ki is próbáltunk a gyerekekkel. Az első próbálkozásunkkor még 5-6 tablet vagy telefon volt a teremben, szerencsére ez a szám mostanra már 10-12-re nőtt, így egyfajta pármunkának és csoportmunkának is felfogható.
A gyerekek a program használatát játékként fogják fel, érdemes megfigyelni viselkedésüket a tanítási óra során. Nálunk – a 4.c osztálynál –  így zajlott egy Kahoot-os alkalmazás. Az óra témája az 1848-1849-es forradalom és szabadságharc volt, a márciusi ünnepi műsor előtt készült a felvétel.

 

A játék kipróbálása során kiderült, hogy az olyan tanulókat is jól lehetett motiválni az alkalmazással, akik amúgy csekélyebb érdeklődést mutattak az órákon. A diákok részéről osztatlan a siker, újra akartak/akarnak játszani.

Ez a rövid kis video jól mutatja, hogy a verseny milyen motiváló erejű.

 

Nem úgy kell ezt persze elképzelni, hogy minden óra minden percében tableteket használunk. Nem szabad, hogy az eszköz uralja az órát, maradnia kell annak, ami: egy eszköz a diákok képességeinek fejlesztéséért.

Pápainé Molnár Anikó