Intézményünkben az EFOP-3.2.5-17-2017-00038 “Mi a pálya?” Pályaorientáció a Szolnoki Tankerületi Központban című pályázat megvalósításaként az alábbi foglalkozásokkal próbálunk segítséget nyújtania a diákoknak a pályaválasztáshoz.
2017 /2018-as tanévben már megvalósítás alatt lévő foglalkozások:
INFORMATIKA SZAKKÖR
Hagyományos oktatástól eltérő, alapvetően az infokommunikációs technikák-technológiák bevezető ismertetése. Ennek keretében a foglalkozások nem titkolt célja a diákok napi, általános IKT kérdéseinek megválaszolása is. Feladat az informatikai környezet minél jobb megismerése, a közösségi látásmód kiterjesztése az informatika eszközeivel, a számítástechnika hatékonyabb használata a mindennapokban, a modern technológiák bemutatása. Alapjait a gimnáziumi és az általános iskolai informatikaoktatás képezi.
Február 12-én Sike Zsolt vezetésével megkezdte az informatika szakkör a munkát. 4 fő 8. évfolyamos, 5 fő 7. évfolyamos 1 fő 6. évfolyamos tanulóval.
A foglalkozások minden hétfőn 15 órától 2 x 45 perces időtartamban
valósultak meg, kivéve az oktatási szüneteket.
Az informatika szakkör teljes megvalósulása áthúzódik a következő 2018/2019-es tanévre. Szeretettel várjuk az újonnan bekapcsolódni vágyó diákokat.
TANMŰHELYLÁTOGATÁSOK
A tanműhely látogatások célja, hogy segítse a diákok pályaválasztását, megmutassa a kétkezi szakmák szépségét, a diákok saját maguk tapasztalhassák meg a munkavégzés, az alkotás örömét. A program résztvevőinek a program megvalósítása során 8 alkalommal van lehetőségük ellátogatni a Szakképzési Centrumok tagintézményeinek tanműhelyeibe. A látogatások során a tanulók megismerhetik az oktatás tanműhelyi körülményeit. A diákok közelebbről is megismerhetik az egyes szakmákat, elleshetik a „kulisszatitkokat”, kipróbálhatják a nehéznek, vagy éppen érdekesnek tűnő munkafázisokat.
2018. április óta a 7.a, 7.b, 7.c, és a 6.c osztálynak is lehetősége volt a Szolnoki Szolgáltatási és a Műszaki Centrumok tanműhelyeiben látogatást tenni.
Látogatás Dátuma | Meglátogatott
Tanműhely |
Osztály
|
Fő | Kísérő tanár
neve |
2018. 04.13. | Szolnoki Szolgáltatási SZC Damjanich János Szakképző Iskolája és Kollégiuma |
7.a
|
20 fő |
Kissné Fazekas Ildikó |
2018. 04.13. | Szolnoki Szolgáltatási SZC Damjanich János Szakképző Iskolája és Kollégiuma |
7.b
|
20 fő
|
Hegedűs Edit Szakál Eleonóra |
2018. 04.13. | Szolnoki Szolgáltatási SZC Damjanich János Szakképző Iskolája és Kollégiuma |
7.c
|
19 fő |
Kovács Mihály |
2018. 04.13. | Szolnoki Szolgáltatási SZC Damjanich János Szakképző Iskolája és Kollégiuma |
6.c |
18 fő |
Deme Judit |
2018. 06.06. | Szolnoki Műszaki SZC Baross Gábor Gépipari, Közlekedési Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája |
7.c |
16 fő |
Kovács Mihály |
2018. 06.06. | Szolnoki Műszaki SZC Jendrassik György Gépipari Szakgimnáziuma |
7.c |
16 fő |
Kovács Mihály |
2018. 06.06. | Szolnoki Műszaki SZC Pálffy-Vízügyi Szakgimnáziuma |
7.b |
17 fő |
Hegedűs Edit |
2018. 06.06. | Szolnoki Műszaki SZC Pálffy-Vízügyi Szakgimnáziuma |
7.a |
21 fő |
Deme Judit |
2018. 06.06. | Szolnoki Műszaki SZC Pálffy-Vízügyi Szakgimnáziuma |
7.b |
17 fő |
Hegedűs Edit |
2018. 06.06. | Szolnoki Műszaki SZC Pálffy-Vízügyi Szakgimnáziuma |
7.a |
21 fő |
Deme Judit |
VÁLLALAT – CÉGLÁTOGATÁSOK
Az üzemlátogatások alkalmával a diákok megismerhetik az adott vállalat vagy vállalkozás tevékenységét, az ott dolgozó szakemberek munkáját, a betölthető munkaköröket, szükséges képzettségi szinteket és munkáltatói elvárásokat. Információkat kaphatnak arról, hogy a cégek milyen módon tudják támogatni Őket tanulmányaik alatt.
Látogatás Dátuma | Meglátogatott
Vállalat |
Osztály
|
Fő | Kísérő tanár
neve |
2018.
05.10. |
Lorenz Shoe Group Kft
(Martfű) |
6. b |
18 fő |
Deme Judit |
2018.
06. 07. |
Forcam System Kft.
(Martfű) |
7.b |
18 fő |
Deme Judit |
2018.
06. 07. |
Agrohíd Ipari Kft.
(Martfű) |
7.b |
18 fő |
Deme Judit |
2018.
06. 11. |
Mőbelholz-2001 Kereskedelmi és Szolgáltató Bt |
7.b |
20 fő |
Hegedűs Edit Deme Judit |
2018 / 2019-es tanévben megvalósításra váró feladatok
Természettudományos élménypedagógia 2-5 évfolyamosoknak
KÍVÁNCSIAK KLUBJA
A szakköri munka, szervezés alatt áll.
„A pályaorientációs folyamat az alsó tagozatban és az 5. évfolyamon természettudományos élménypedagógián keresztül érzékenyíti a gyerekeket az MTMI területekre.
A természettudományos élménypedagógiai programok kifejlesztése és kipróbálása a pályaorientáció támogatása érdekében a 2-5 évfolyamos, a természettudományok iránt érdeklődő tanulók, délutáni foglalkozása.
ÖNISMERETI SZAKKÖR
A szakköri munka, szervezés alatt áll.
Mire vagyok képes? Önismereti szakkör a Pedagógiai Szakszolgálat munkatársainak közreműködésével.
A játékos elemeket tartalmazó önismereti szakkör célja, hogy a résztvevők megismerjék és elfogadják saját egyéniségüket, a pályaválasztásnál fontos képességeiket, megtalálják helyüket kortársaik között, és autonóm személyiségekké váljanak.
A 6-7 évfolyam pályaorientációs tevékenységei
Az általános iskolákban a 6-7 évfolyam feladata, hogy információk és saját élmények biztosításával, valamint a gyerekek képességeinek megfigyelésével, mérésével kiemelje a tanulók pozitív, tehetséges oldalát és megalapozza a 8. évfolyamon történő továbbtanulási döntést.
Tanulói interaktív projektmunkák versenye és a Szakma Sztár Fesztiválon való részvétel
Az általános iskolákban szerveződő 5 fős csapatok számára projektkészítő versenyt hirdetünk, amelynek a jutalma lesz a Fesztiválon való részvétel. A projekt fejlesztésében a csapatok számára projektkészítő útmutatót és tananyagot fejlesztünk, melynek alapján készítik el a csapatok projektmunkáikat, melyeket az iskolák installációként kiállítanak. A projektmunka megvalósítását vezető tananyag feladata az integrált MTMI témák feldolgoztatása a tanulók mindennapi környezetében, az otthoni és a szüleik munkahelyi életének megfigyelésével, elemzésével.
A pályaválasztási döntés támogatása
A 7. évfolyamon és a 8. évfolyam első félévében kerül sor szervezett keretek között az egyéni pályaválasztási tanácsadásra, melyet az iskolai pályaorientációs felelős és a Pedagógiai Szakszolgálat támogat. Erre az időszakra a tanuló már sok információt összegyűjtött. Ezt segítik a különböző helyi és megyei rendezvények is, melyeken a szakmák világával, a munkahelyeken folyó dolgos hétköznapok bemutatásával hozzák közelebb a diákokhoz a munka világát. Az alapvető munkaerő piaci ismeretek, a hiányszakmák listája, az elhelyezkedési lehetőségek megismerése a megalapozott pályaválasztási döntés meghozatalát segítik.
A középiskolába történő átmenetet segítő MTMI területet érintő természettudományos élmények szakkör
Kiemelten fontosnak tartjuk a tudomány-alapú és a szakmaválasztást is segítő – alapvetően integrált természettudományos, informatikai és műszaki területeket felölelő (science-típusú) MTMI tematikájú szakkörök megszervezését az általános iskolákban, de középiskolai tanárok vezetésével és szemléletével. Egyértelműen ezek a szakkörök a továbbtanulásra, a szakma és életpálya-választásra készítenek föl, miközben a tananyag tantárgyi felosztását szándékosan nem követi, sőt azon átlép és összetettségében is mást közvetít. Alapelve a kísérletezés, a kipróbálás és a működések, mechanizmusok megértése és megfigyelése. A szakkör minden általános iskolában 20 alkalommal valósul meg a 6. évfolyam második félévében és a 7. évfolyamban.