Mi a pálya?

Intézményünkben az EFOP-3.2.5-17-2017-00038 “Mi a pálya?” Pályaorientáció a Szolnoki Tankerületi Központban című pályázat megvalósításaként az alábbi foglalkozásokkal próbálunk segítséget nyújtania a diákoknak a pályaválasztáshoz.

 

2017 /2018-as tanévben már megvalósítás alatt lévő foglalkozások:

INFORMATIKA SZAKKÖR

Hagyományos oktatástól eltérő, alapvetően az infokommunikációs technikák-technológiák bevezető ismertetése. Ennek keretében a foglalkozások nem titkolt célja a diákok napi, általános IKT kérdéseinek megválaszolása is. Feladat az informatikai környezet minél jobb megismerése, a közösségi látásmód kiterjesztése az informatika eszközeivel, a számítástechnika hatékonyabb használata a mindennapokban, a modern technológiák bemutatása. Alapjait a gimnáziumi és az általános iskolai informatikaoktatás képezi.

Február 12-én Sike Zsolt vezetésével megkezdte az informatika szakkör a munkát. 4 fő 8. évfolyamos, 5 fő 7. évfolyamos 1 fő 6. évfolyamos tanulóval.
A foglalkozások minden hétfőn 15 órától 2 x 45 perces időtartamban
valósultak meg, kivéve az oktatási szüneteket.

Az informatika szakkör teljes megvalósulása áthúzódik a következő 2018/2019-es tanévre. Szeretettel várjuk az újonnan bekapcsolódni vágyó diákokat.

TANMŰHELYLÁTOGATÁSOK 

A tanműhely látogatások célja, hogy segítse a diákok pályaválasztását, megmutassa a kétkezi szakmák szépségét, a diákok saját maguk tapasztalhassák meg a munkavégzés, az alkotás örömét. A program résztvevőinek a program megvalósítása során 8 alkalommal van lehetőségük ellátogatni a Szakképzési Centrumok tagintézményeinek tanműhelyeibe. A látogatások során a tanulók megismerhetik az oktatás tanműhelyi körülményeit. A diákok közelebbről is megismerhetik az egyes szakmákat, elleshetik a „kulisszatitkokat”, kipróbálhatják a nehéznek, vagy éppen érdekesnek tűnő munkafázisokat.

2018. április óta a 7.a, 7.b, 7.c, és a 6.c osztálynak is lehetősége volt a Szolnoki Szolgáltatási és a Műszaki Centrumok tanműhelyeiben látogatást tenni.

Látogatás Dátuma Meglátogatott

Tanműhely

Osztály

 

Kísérő tanár

neve

 
2018. 04.13. Szolnoki Szolgáltatási SZC Damjanich János Szakképző Iskolája és Kollégiuma  

 

7.a

 

 

 

20 fő

 

Kissné Fazekas Ildikó

2018. 04.13. Szolnoki Szolgáltatási SZC Damjanich János Szakképző Iskolája és Kollégiuma  

 

7.b

 

 

 

20 fő

 

 

Hegedűs Edit

Szakál Eleonóra

2018. 04.13. Szolnoki Szolgáltatási SZC Damjanich János Szakképző Iskolája és Kollégiuma  

 

7.c

 

 

 

19 fő

 

 

Kovács Mihály

2018. 04.13. Szolnoki Szolgáltatási SZC Damjanich János Szakképző Iskolája és Kollégiuma  

 

6.c

 

 

18 fő

 

 

Deme Judit

2018. 06.06. Szolnoki Műszaki SZC Baross Gábor Gépipari, Közlekedési Szakgimnáziuma és Szakközépiskolája  

 

7.c

 

 

16 fő

 

 

Kovács Mihály

2018. 06.06. Szolnoki Műszaki SZC Jendrassik György Gépipari Szakgimnáziuma  

 

7.c

 

 

16 fő

 

 

Kovács Mihály

2018. 06.06. Szolnoki Műszaki SZC Pálffy-Vízügyi Szakgimnáziuma  

7.b

 

17 fő

 

Hegedűs Edit

2018. 06.06. Szolnoki Műszaki SZC Pálffy-Vízügyi Szakgimnáziuma  

7.a

 

21 fő

 

Deme Judit

2018. 06.06. Szolnoki Műszaki SZC Pálffy-Vízügyi Szakgimnáziuma  

7.b

 

17 fő

 

Hegedűs Edit

2018. 06.06. Szolnoki Műszaki SZC Pálffy-Vízügyi Szakgimnáziuma  

7.a

 

21 fő

 

Deme Judit

VÁLLALAT – CÉGLÁTOGATÁSOK 

Az üzemlátogatások alkalmával a diákok megismerhetik az adott vállalat vagy vállalkozás tevékenységét, az ott dolgozó szakemberek munkáját, a betölthető munkaköröket, szükséges képzettségi szinteket és munkáltatói elvárásokat. Információkat kaphatnak arról, hogy a cégek milyen módon tudják támogatni Őket tanulmányaik alatt.

 

Látogatás Dátuma Meglátogatott

Vállalat

Osztály

 

Kísérő tanár

neve

 
2018.

05.10.

Lorenz Shoe Group Kft

(Martfű)

 

6. b

 

18 fő

 

Deme Judit

2018.

06. 07.

Forcam System Kft.

(Martfű)

 

7.b

 

18 fő

 

Deme Judit

2018.

06. 07.

Agrohíd Ipari Kft.

(Martfű)

 

7.b

 

18 fő

 

Deme Judit

2018.

06. 11.

Mőbelholz-2001 Kereskedelmi és Szolgáltató Bt  

7.b

 

20 fő

 

Hegedűs Edit

Deme Judit

 

2018 / 2019-es tanévben megvalósításra váró feladatok

Természettudományos élménypedagógia 2-5 évfolyamosoknak

KÍVÁNCSIAK KLUBJA

A szakköri munka, szervezés alatt áll.

„A pályaorientációs folyamat az alsó tagozatban és az 5. évfolyamon természettudományos élménypedagógián keresztül érzékenyíti a gyerekeket az MTMI területekre.

A természettudományos élménypedagógiai programok kifejlesztése és kipróbálása a pályaorientáció támogatása érdekében a 2-5 évfolyamos, a természettudományok iránt érdeklődő tanulók, délutáni foglalkozása.

ÖNISMERETI SZAKKÖR

A szakköri munka, szervezés alatt áll.

Mire vagyok képes? Önismereti szakkör a Pedagógiai Szakszolgálat munkatársainak közreműködésével.

A játékos elemeket tartalmazó önismereti szakkör célja, hogy a résztvevők megismerjék és elfogadják saját egyéniségüket, a pályaválasztásnál fontos képességeiket, megtalálják helyüket kortársaik között, és autonóm személyiségekké váljanak.

A 6-7 évfolyam pályaorientációs tevékenységei

Az általános iskolákban a 6-7 évfolyam feladata, hogy információk és saját élmények biztosításával, valamint a gyerekek képességeinek megfigyelésével, mérésével kiemelje a tanulók pozitív, tehetséges oldalát és megalapozza a 8. évfolyamon történő továbbtanulási döntést.

Tanulói interaktív projektmunkák versenye és a Szakma Sztár Fesztiválon való részvétel

Az általános iskolákban szerveződő 5 fős csapatok számára projektkészítő versenyt hirdetünk, amelynek a jutalma lesz a Fesztiválon való részvétel. A projekt fejlesztésében a csapatok számára projektkészítő útmutatót és tananyagot fejlesztünk, melynek alapján készítik el a csapatok projektmunkáikat, melyeket az iskolák installációként kiállítanak. A projektmunka megvalósítását vezető tananyag feladata az integrált MTMI témák feldolgoztatása a tanulók mindennapi környezetében, az otthoni és a szüleik munkahelyi életének megfigyelésével, elemzésével.

 

A pályaválasztási döntés támogatása

A 7. évfolyamon és a 8. évfolyam első félévében kerül sor szervezett keretek között az egyéni pályaválasztási tanácsadásra, melyet az iskolai pályaorientációs felelős és a Pedagógiai Szakszolgálat támogat. Erre az időszakra a tanuló már sok információt összegyűjtött. Ezt segítik a különböző helyi és megyei rendezvények is, melyeken a szakmák világával, a munkahelyeken folyó dolgos hétköznapok bemutatásával hozzák közelebb a diákokhoz a munka világát.  Az alapvető munkaerő piaci ismeretek, a hiányszakmák listája, az elhelyezkedési lehetőségek megismerése a megalapozott pályaválasztási döntés meghozatalát segítik.

A középiskolába történő átmenetet segítő MTMI területet érintő természettudományos élmények szakkör

 

Kiemelten fontosnak tartjuk a tudomány-alapú és a szakmaválasztást is segítő – alapvetően integrált természettudományos, informatikai és műszaki területeket felölelő (science-típusú) MTMI tematikájú szakkörök megszervezését az általános iskolákban, de középiskolai tanárok vezetésével és szemléletével. Egyértelműen ezek a szakkörök a továbbtanulásra, a szakma és életpálya-választásra készítenek föl, miközben a tananyag tantárgyi felosztását szándékosan nem követi, sőt azon átlép és összetettségében is mást közvetít. Alapelve a kísérletezés, a kipróbálás és a működések, mechanizmusok megértése és megfigyelése. A szakkör minden általános iskolában 20 alkalommal valósul meg a 6. évfolyam második félévében és a 7. évfolyamban.