A Világ Legnagyobb Tanórájának célja, hogy a pedagógusok világszerte megtartsanak egy tanórát tanítványaiknak a Globális Célokról.
Feladatunk volt a 17 újonnan megfogalmazott fenntarthatósági Globális Cél megismertetése a gyerekekkel. Magyarország a szervezők felkérésére idén harmadszor csatlakozott a kezdeményezéshez. Az idei tanévben az élelmiszerekkel, táplálkozási szokásokkal kapcsolatos fenntarthatósági témák kerültek középpontba.
Iskolánkból két osztály, a 4.b és az 5.a osztály csatlakozott a Világ Legnagyobb Tanórája témahéthez, amely 2017. szeptember 18-án került megrendezésre.
A tanítási órát mindkét osztályban a tananyaghoz kapcsolódó rövid animációs kisfilm levetítésével indítottuk. A video célja volt, hogy elmagyarázza a tudatos táplálkozás, a felelős élelmiszerfogyasztás és a Globális Célok közötti összefüggéseket.
Ezt követően közösen megbeszéltük ezeket a Globális Célokat, amit a tanulók kiegészítettek más forrásokból (internet, híradó) szerzett információkkal.
Majd csoportokban értelmezték a „fenntartható”, a „fejlődés”, és a „cél” szavakat, melyeket bemutattak, elmagyaráztak osztálytársaiknak. Ennek során felismerték, hogy ezek a fogalmak szoros összefüggésben vannak egymással, kölcsönösen hatnak egymásra.
Nagy lelkesedéssel fogtak hozzá a „Minden tányér egy történetet mesél el” nevű feladathoz. Miután lerajzolták a kedvenc ételüket, a megadott szempontok alapján válaszolniuk kellett a kérdésekre (pl. mennyi az étel cukortartalma, milyen anyagba volt csomagolva).
Néhány kedvenc étel esetében meglepődtek az értékelés eredményén. Az új ismeretek birtokában mindenki igyekezett megfogalmazni az általa betartható fogadalmat, ami valamelyik Globális Célhoz kapcsolódott. Megbeszéltük, hogy félévkor elővesszük a fogadalmakat és megnézzük, ki milyen mértékben halad a megvalósítás útján.
Az óra végén a csoportok örömmel készítettek figyelemfelkeltő plakátokat, amelyek bemutatták az egészséges élelmiszereket, a felelős, tudatos élelmiszerfogyasztást.
Véleményünk szerint az életkortól és lakóhelytől függetlenül minden egyes személynek szerepe van a Globális Célok elérésében. A diákok is kulcsfontosságúak, hiszen ők is képesek jelentős változást előidézni.
Reméljük, hogy a Globális Célok elérésével a fiatalok életét és jövőjét változtathatjuk meg!
Sulák Tiborné, Döbreiné Bíró Erika